Elektrisch rijden met cambio
Elektrisch rijden is een echte sensatie: milieuvriendelijk, stil en ontspannen.
E-cambio... eenvoudig elektrisch rijden.
Ik ben overtuigd
Tijd voor een slimme en zorgeloze mobiliteitsoplossing? Registreer je dan vandaag nog.
Duurzaam onderweg met e-cambio
Ben jij ook fan van elektrisch rijden? Dan hebben we goed nieuws, want er komen alsmaar meer elektrische deelwagens bij in ons wagenpark. Heb je nog geen ervaring met elektrisch rijden, maar ben je wel benieuwd? We kunnen het je alleen maar aanraden, want voor korte ritten is elektrisch rijden veel leuker: het is milieuvriendelijk, stil en ontspannen.
Wij zorgen dat je e-wagen voor je klaarstaat met voldoende geladen batterij. Ideaal voor korte en middelgrote afstanden. Wil je een langere afstand afleggen met e-cambio? Da’s geen probleem. Je moet enkel inplannen om tijdens je tussenstop op te laden zodat je zonder zorgen terug thuis geraakt. Weliswaar op onze kosten, dankzij de laadbadge in onze wagens. Samen gaan we graag voor nog duurzamer onderweg.
Heb je dus zin in een ritje met één van onze 100% elektrische e-cambio’s? Reserveer er dan ééntje voor jouw volgende rit via de cambioApp.
Elektrisch rijden zonder zorgen
Elektrisch rijden heeft vele voordelen. Het is leuk, rustgevend en milieuvriendelijk; kortom rijden zonder zorgen...
Kian kiest resoluut voor e-cambio
Praktisch
Voor je vertrekt met een elektrische cambio, moet je steeds de oplaadkabel afkoppelen. Als je terug op de standplaats komt, zorg je ervoor dat de wagen kan laden voor de volgende gebruiker. Hoe dit in z'n werk gaat zie je in onderstaande filmpjes.
Verder vind je alle info die je nodig hebt om te starten, vertrekken of te laden op de laadpas of uitgebreid in het boordboek.
Vertrekken met e-cambio
Terug op de standplaats
- Neem de laadkabel uit de koffer.
- Koppel de laadkabel aan de wagen.
- Koppel de laadkabel aan de laadpaal.
- Meld je aan met de laadpas aan de laadpaal.
- Check of de wagen aan het laden is, steek de laadpas terug in de portier en sluit de wagen.
Overzicht laadstations
Ben je onderweg met een elektrische cambio en merk je dat je tussentijds zal moeten laden? Dat kan! Hieronder krijg je de kaart met de verschillende laadstations. Laden doe je met de laadpas die je in de wagen vindt.
(bron: https://www.oplaadpalen.nl/?brand=vlaanderen)
Veelgestelde vragen rond e-cambio
Reserveren kan 24/7. Last-minute of lang op voorhand, wanneer dat jou het beste uitkomt. Cambio zorgt voor een auto waar je wilt, wanneer je wilt.
- Via de cambioApp
Met de cambioApp (Apple of Android) kan je jouw reservaties snel en eenvoudig aanmaken en beheren. Bij de reservatie van een e-cambio moet je ook je geschatte aantal kilometers ingeven voordat je op ‘reserveren’ kan klikken. Zo ben je zeker dat je zonder zorgen kunt rijden tijdens je reservatie. Stel bij ‘Profiel’ e-cambio in bij ‘Voorkeurswagenklasse’ (S-e / M-e / L-e) en rij in de toekomst elektrisch.
- Via het web
Via Mycambio kan je met jouw gebruikersnaam en paswoord inloggen op jouw eigen cambio-portaal. Hier kan je jouw volledige cambio-ervaring kan beheren: van het maken van reservaties tot het bekijken van jouw rittenarchief of het aanpassen van je contactgegevens. Simple as that! - Telefonisch
Heb je geen internet ter beschikking? Ook onze reservatiecentrale is 24/7 te bereiken, via +32 2 505 40 40. We checken of de gewenste wagen beschikbaar is en zoeken anders meteen een alternatief.
Hou volgende gegevens bij de hand:
- de regio waar je lid bent: Vlaanderen, Brussel of Wallonië
- jouw klantnummer
- het begin en einde van je reservatie
- de gewenste standplaats en wagenklasse
Opgelet: bij reservatie of reservatiewijziging via onze telefooncentrale betaal je een beperkte reservatiekost (€ 1).
Ja, daarvoor hebben we de actieradius ingevoerd bij de reservatie van je e-cambio. Bij het maken van je reservatie geef je altijd een inschatting van het aantal kilometers die je moet afleggen. Denk hierbij aan de volledige afstand en hou ook rekening met je terugrit. Als je max. het aantal kilometers rijdt die je hebt doorgegeven, zal de wagen altijd voldoende opgeladen zijn. Rij je toch meer, dan moet je bijladen onderweg.
De actieradius van de wagen (= kilometerrange of bereik) geeft aan hoe ver je precies kunt rijden wanneer de wagen volledig is opgeladen.
Dat is een theoretisch bereik volgens de WLTP-waarde van de wagen. Het komt voor dat het verbruik veel hoger ligt waardoor het bereik van de wagen sneller daalt. Het is vooral de rijstijl, de snelheid, het weer (bv. de temperatuur, tegenwind of niet), … die een invloed hebben op de actieradius van elke rit.
Als je een elektrische cambio reserveert, dien je een inschatting te geven van het aantal kilometers dat je zal rijden in te geven voordat je op ‘reserveren’ kan klikken. We vragen naar 'de geschatte aantal te rijden kilometers' bij de reservatie, omdat we je willen verzekeren dat de batterij voldoende zal opgeladen zijn om jouw traject af te leggen. Schat je dit goed in, dan kom je nooit in de problemen. Schat je dit veel te hoog in dan kan het zijn dat je geen reservatie kan maken omdat de wagen te weinig laadtijd heeft. Bij cambio kan je bij de reservatie van je e-cambio max. 150 km reserveren, afhankelijk van het type wagen. Daarbij gaan we uit van een realistisch verbruik.
Doe je onderweg meer kilometers, dan is dat zeker geen probleem. Je moet dan wel onderweg bijladen. Dat kan uiteraard gratis met de laadpas die in de auto zit, aan alle publieke laadpalen. Is je inschatting bijvoorbeeld 50km, maar doe je tijdens je reservatie 100km, dan moet je bijladen. Onze richtlijn is dat je per 25km afstand die je aflegt 10% moet bijladen. Zo komt de gebruiker achter je niet in gedrang.
Met deze handige tool kan je nog beter inplannen wanneer je precies zal moeten opladen bij een langere rit. Veel e-cambioplezier!
Open de wagen en neem de laadpas uit de wagen. Hierop vind je heel wat info over hoe je de laadkabel moet ontkoppelen voor je vertrek. Ook in het boordboek staat alles uitgebreid uitgeschreven. Of check deze video:
Kijk verder altijd even na of er geen nieuwe schade is aan de wagen, volg de stappen in het boordboek mocht dit toch het geval zijn. Voorts instappen, aan onze fair play regels denken en rijden maar!
In sommige steden voorzien we parkeerbeugels. Zet deze op voor je wegrijdt, dan ben je zeker van jouw eigen parkeerplek.
Steek de laadkabel van de auto voor je vertrekt altijd in de koffer van de wagen. Zo vind je hem makkelijk terug bij aankomst om een nieuwe laadsessie te starten.
Ontbreekt de laadkabel? Dan moet je dat bij het begin van je reservatie melden aan het callcenter. Als het ontbreken van een laadkabel niet wordt gemeld bij het begin van de reservatie, dan word je verantwoordelijk gesteld voor het verlies van de laadkabel en zal de kost van de vervanging van de laadkabel doorgerekend worden op je volgende factuur (kost: 275€).
Onze elektrische wagens laden op terwijl ze stilstaan op hun standplaats. Doordat je bij jouw reservatie van een e-cambio ook een geschatte afstand hebt doorgeven, zorgen we ervoor dat deze ruim voldoende opgeladen is voor jouw rit. Onderweg bijladen is in principe dus overbodig.
Bij het terugbrengen van de elektrische wagen is het wel belangrijk dat je deze goed aankoppelt aan de laadpaal. Zo staat de wagen rijklaar voor de gebruiker na jou.
Het instructiefilmpje loopt je even door de handeling:
- Neem de laadpas uit de wagen
- Haal de laadkabel uit de koffer
- Open de laadklep van de wagen en sluit de laadkabel aan
- Sluit de laadkabel aan op de laadzuil
- Scan de laadpas aan de laadpaal of centrale zuil om de laadsessie te starten
- Verifieer even of de auto effectief aan het laden gaat: de wagen maakt een zoemend geluid en/of je kan dit zien op het dashboard van de wagen
- Leg de laadpas terug in het portier
Deze instructies staan ook duidelijk aangegeven op de laadpas zelf en uitgebreid in het boordboek dat je in elke cambio-wagen vindt.
Wat als het niet lukt? Check dan hier waarom je e-cambio niet laadt.
Renault ZOE
Bij dit model heb je twee mogelijkheden:
- Er zit een knopje op de sleutel met een "stekker" op, door hierop te duwen kan je de stekker aan de auto los koppelen of de klep om te laden openen.
- Links van het stuur zit een knopje met dezelfde functionaliteit.
Nissan Leaf & Evalia
Links van het stuur heb je een knop met een brandstofpomp-met-stekker-icoon. Deze ontgrendelt de klep om aan het contactpunt van de auto de kunnen.
Je kan je e-cambio opladen op de voorziene plek aan de standplaats. Onderweg vind je hier terug waar je kan opladen. Betalen kan met de laadpas die je in de auto vindt.
Ja, je kan en mag je elektrische cambio-wagen ook opladen onderweg. Dat kan ook aan een snellaadpaal. Wat extra planning hier is aangeraden.
Bij de reservatie van een e-cambio moet je je geschatte aantal kilometers ofwel de actieradius ingeven voordat je op ‘reserveren’ kan klikken. We vragen naar 'de geschatte aantal te rijden kilometers' bij de reservatie, omdat we je willen verzekeren dat de batterij voldoende zal opgeladen zijn om jouw traject af te leggen. Schat je dit goed in, dan kom je nooit in de problemen.
Doe je onderweg meer kilometers, dan is dat zeker geen probleem. Je moet dan wel onderweg bijladen. Dat kan uiteraard gratis met de laadpas die in de auto zit, aan alle publieke laadpalen, ook aan snellaadpalen (een overzicht vind je hier) . Is je inschatting bijvoorbeeld 50km, maar doe je tijdens je reservatie 100km, dan moet je bijladen. Zo komt de gebruiker achter je niet in gedrang.
Met deze handige tool kan je nog beter inplannen wanneer je precies zal moeten opladen bij een langere rit. Veel e-cambioplezier!
Nee, natuurlijk niet! Elke e-cambio is voorzien van een laadpas, waarmee je op alle publieke laadstations terecht kan om bij te laden. Een kaart met de specifieke locaties vind je op e-cambio.be (pagina e-cambio).
De laadbadge van de wagen vind je altijd terug in de portier van de bestuurder. Deze moet uiteraard altijd in de auto blijven, vergeet dus niet om die terug te steken na een laadbeurt. Let wel, een laadbadge is niet gelijk aan je eigen cambiokaart.
De ECO-modus is een functie die de actieradius van de auto optimaliseert, maar impact heeft op snelheid, versnelling, verwarming, enzovoort. Als eco-modus is ingeschakeld kleurt het onderste van het dashboard groen. Je (des-)activeert eco-modus met de ECO-knop naast de selectiehendel.
Ja, je mag naar het buitenland met een cambio, ook met een elektrische wagen. Een rit naar het buitenland moet je wel steeds aanvinken bij ‘extra uitrusting’.
Check hier naar welke landen je allemaal mag afreizen.
Let op: de laadpas werkt niet buiten Europa.
Je hebt de laadkabel nog niet losgemaakt, daarom kan de auto nog niet starten. Beëindig de laadsessie, koppel de laadkabel op en steek de kabel in de koffer. Nu kan je starten
Druk op rem met je rechter voet terwijl je de start/stop-knop duwt om de wagen uit te schakelen.
- Als je de wagen succesvol hebt uitgezet, zie je opnieuw de procedure om de wagen te starten op het dashboard.
- Mocht de wagen niet succesvol uitgezet zijn, dan staat er 'ready' op het dashboard, en kan je nog steeds schakelen en rijden.
Het is belangrijk dat de wagen volledig uit staat op je tussenstop en na je rit, anders lukt het niet om de wagen op te laden en om de wagen helemaal af te sluiten.
Staat de wagen effectief uit? Heb je alle stappen correct uitgevoerd (van laadkabel koppelen tot laadsessie activeren met de laadpas)? De meest voorkomende oorzaken zijn de kabel die niet goed in zit en de laadsessie die niet geactiveerd werd met de laadpas.
Op het dashboard en/of de laadpaal zie je of de wagen goed aan het laden is: op het dashboard verschijnt de melding dat de wagen aan het laden is. De laadpaal moet blauw oplichten.
Let op: soms klikt de laadkabel vast zonder dat hij volledig in de plug zit. Ontgrendel de laadkabel opnieuw en steek de kabel nu helemaal in de wagen.
Neen, er is geen kabel voorzien die in een gewoon stopcontact aangesloten kan worden.
Als je niet meer rijdt dan de radius dat je hebt doorgegeven, dan hoef je hiervoor alvast geen schrik voor te hebben. Als je meer kilometers wil rijden, dan moet je wel plannen om onderweg eens bij te laden.
Parkeer je reglementair zo dicht mogelijk bij de standplaats en verwittig de centrale voordat je de wagen verlaat.
Ja, je kan je e-cambio* opladen aan een snellaadpaal. Dat doe je met de speciale laadkabel van de snellaadpaal, en niet met de laadkabel die je in de koffer vindt.
Om de laadkabel van de snellaadpaal in het stopcontact van de wagen te krijgen, moet je het klepje onder/naast het normale stopcontact van de wagen weghalen. Daarna steek je de laadkabel in de wagen.
Om de laadsessie te starten, meld je je aan met de laadpas aan de snellaadpaal.
Een overzicht van alle laadpunten vind je hier.
* Snelladen is afhankelijk van wagen tot wagen.
- De Peugeot e-208 en e-2008 kunnen 101 kW DC max. snelladen. Hiervoor moet je dus 26 minuten rekenen om de batterij van 10% naar 80% te krijgen.
- De Renault ZOE ZE50 kan 46 kW DC max. snelladen. Hiervoor moet je dus 56 minuten rekenen om de batterij van 10% naar 80% te krijgen.
- De Nissan Leaf kan 46 kW DC max. snelladen. Hiervoor moet je dus 45 minuten rekenen om de batterij van 10% naar 80% te krijgen.
- De Ranault ZOE ZE40 en de KANGOO ZE (=oudere modellen) kunnen niet snelladen.
Ontdek het aanbod in jouw buurt
Met cambio heb je toegang tot meer dan 1950 voertuigen in 90 steden. Gezellige tête-à-tête? Comfortabel met vier of ruime luxe met zeven? Ons wagenpark staat 24/7 voor je klaar.
Ons elektrisch wagenpark
Kies een auto op maat... afhankelijk van jouw verplaatsing.
Onze auto's zijn onderverdeeld in verschillende prijsklasses (S, M en L). Let wel: niet elk wagentype is beschikbaar in elke stad. Door te klikken op de wagen krijg je meer informatie over de auto zelf.
Klasse S - standaard stadswagen
Klasse M - meer plaats
Klasse L - meer luxe
Nog geen cambio-gebruiker?
- Registreer online en download de app
- Reserveer je elektrische auto via de app
- Haal je e-cambio op aan de standplaats en breng hem tijdig terug.
- Betaal maandelijks, per kilometer en aantal gereden uren.