Veelgestelde vragen

Ik wil me inschrijven, hoe gaat dat?

Inschrijven doe je zo:

  1. Registreer je via de website. Hou je rijbewijs en identiteitskaart bij de hand. We vragen ernaar tijdens de inschrijving. 
  2. Bevestig je registratie door de financieringsbijdrage en instapkost (€35)* te betalen.
  3. Volg de  online infosessie en leg een quiz af
  4. Na jouw registratie sturen we jou je persoonlijke pincode op.
  5. Download de cambioApp en maak je eerste reservatie.

* Als je kiest voor een Safety Pack: + 25€

Contacteer gerust de klantendienst als je problemen ondervindt of nog vragen hebt.

Moet ik een waarborg betalen?

Ja, naargelang het gekozen tarief vragen we om een financieringsbijdrage te betalen. Dit bedrag is meteen ook jouw gebruikslimiet.

Deze limiet is niet een bedrag dat je maandelijks moet opgebruiken, maar is daarentegen een maximumbedrag dat je niet mag overschrijden.
Hierbij wordt rekening gehouden met het totaal bedrag van nog openstaande facturen, een schatting van de nog niet verwerkte ritten en de geraamde kosten van al gemaakte reservaties in de nabije toekomst.

Kan ik een auto reserveren in een andere stad of regio?

Ja, bij cambio kan je in meer dan 100 steden over gans België en zelfs in de Duitse cambio-steden auto’s ontlenen. Ontdek onze cambio-steden.

Voor gebruik in Duitsland neem je best even contact op met de klantendienst.

Moet ik de brandstof zelf betalen?

Neen, de brandstof (benzine of elektriciteit) is in de prijs inbegrepen. We verwachten wel dat je gaat tanken als de tank minder dan 1/4 vol is. Rij je elektrisch, dan dien je na elke rit de wagen opnieuw aan te sluiten aan de laadpaal zodat de wagen kan opladen. Je moet onderweg enkel bijladen als je meer kilometers doet dan dat je had doorgegeven bij je reservatie (actieradius). Zo kan de gebruiker na jou zonder zorgen vertrekken.

Je betaalt tijdens het tanken of laden met de tankkaart of laadpas die in jouw cambio-wagen zit. De rekening komt rechtstreeks bij cambio terecht.

Q&A filmpjes

Wat als ik de auto te laat terugbreng?

Door voldoende ruim te reserveren vermijden de meeste gebruikers dit euvel (*).

Als het toch voorvalt, dan is het een zaak om vooral tijdig (voor het einde van je reservatie) te verwittigen. Zo kan ons callcenter de volgende gebruikers zo snel mogelijk op de hoogte brengen en zorgen voor een alternatief. Als we geen alternatief vinden of je verwittigt te laat of zelfs helemaal niet, rekenen wij een boete aan en vermeerderen we de prijs van de tijd dat je te laat bent.

Via de cambioApp kan je ook heel eenvoudig jouw rit verlengen.

(*) als je de wagen vroeger terugbrengt betaal je de resterende tijd slechts aan het heel voordelige annulatietarief. Niks let je dus wat ruimer te reserveren zodat je zonder stress de baan op kunt.

Hoe kan ik tanken?

De brandstof is inbegrepen in de kilometerkosten. In iedere auto heeft een eigen tankkaart in het handschoenenkastje. De code verschijnt op de cambioApp of op het scherm van de boordcomputer eenmaal je de motor uitschakelt.

Neem een kijkje naar de kilometerstand van de wagen: je zal deze moeten ingeven op de betaalzuil.

Met deze kaart kan je aan de betaalautomaat van alle Total-stations kan tanken in België en in de rest van Europa. 

In sommige kleinere steden in Vlaanderen en Wallonië bevindt er zich een Shell-tankkaart in de auto. In deze steden is het aanbod van Shell namelijk uitgebreider. Kijk dus altijd even op de tankkaart waar je terecht kan, alvorens bij een tankstation langs te rijden.

We vragen altijd dat de tank minstens 1/4 gevuld is als je de auto terugbrengt naar z'n standplaats, zie onze fair-play regels.

Wat zijn de regels en afspraken?

Meer dan 2.000 auto's delen met meerdere tienduizenden mensen, vraagt om goede afspraken. Iedereen die instapt in cambio moet dan ook verplicht onze online infosessie volgen én een korte quiz doorlopen. Zo is het systeem voor iedereen klaar als een klontje en kan je zonder stress de baan op. 

Onze Fair-play regels hebben we hier samengevat.

Waarom doe ik een schadecontrole?

Het is belangrijk om zeker een schadecontrole te doen, want vanaf de aanvang van je rit ben je verantwoordelijkheid voor alle zichtbare beschadigingen die nog niet gekend zijn bij cambio. Gekende schade is schade met een smiley, schade op de schadelijst in de app of schade genoteerd in het boordboek.

Op schade controleren doe je niet voor cambio, maar om jezelf in te dekken.

In een autodeelsysteem rekenen we op elkaar, en doe je de controle van de gebruiker voor je. In tegenstelling tot autoverhuur kunnen onze fleetmedewerkers niet na elke rit het voertuig nakijken.

Wat is een zone-wagen?

Naast wagens met een vaste standplaats breidt cambio zijn aanbod in grootsteden ook uit met zone-wagens. Deze hebben geen vaste plek, maar staan vrij geparkeerd binnen een bepaalde zone of buurt. Binnen die zones is ons aanbod dus nog groter!

Een zone-wagen reserveer je op dezelfde manier als een vaste wagen. Let wel op: om toegang te hebben tot de zone-wagens moet je de optie “zone-standplaatsen activeren” aanvinken onder jouw profiel in de cambioApp. Je hebt deze app ook nodig om de wagen binnen de zone terug te vinden. Je ziet op het moment van je reservatie meteen waar je wagen staat en na je rit parkeer je je wagen gewoon terug in de buurt. 

Waarom dan deze cambio-zones?

 Omdat vaste standplaatsen verkrijgen niet altijd en overal even evident is of soms wat meer tijd in beslag neemt. Zones vormen een al dan niet tijdelijke opvangbuffer.  Zo kunnen wij ons aanbod sneller afstemmen op jullie vraag. Natuurlijk krijgen betreffende vlottende wagens een vaste standplaats toegewezen van zodra deze beschikbaar komt. 

P.S.: Zones komen en gaan... afhankelijk van de noden op het terrein.  Een zone die er vandaag is, kan morgen dus terug verdwijnen. Eén zekerheid heb je echter : ons aanbod blijft groeien... wellicht hebben de wagens uit betreffende zone dus ondertussen een vast plekje gevonden in de buurt. 

Wat gebeurt er bij een ongeval?

Een ongeval? Blijf rustig en volg het boordboek:

  1. Veiligheid eerst: Zet de wagen veilig, gevarendriehoek en fluohesjes. Breng betrokkenen in veiligheid.
  2. Politie bellen: Bij twijfel, betwisting of geen aangifteformulier invullen. Ook bij lichte blikschade.
  3. Callcenter contacteren: Meld het ongeval zo snel mogelijk.
  4. Aangifte invullen: In het boordboek. Maak duidelijke foto’s als invullen niet kan.

Cambio regelt de verdere afhandeling. Belangrijk: onderteken nooit een schuldbekentenis.

Geen zorgen:
✔ Bijstandsverzekering van VAB
✔ Goed verzekerd met max. € 1000 franchise (of € 200 met Safety Pack).

Wat als ik panne heb?

Cambio-wagens zijn recente wagens en worden frequent nagezien.

Pech valt echter nooit uit te sluiten ... al was het maar een lekke band. Maak je echter geen zorgen : er is een pechverhelpingscontract afgesloten voor iedere cambio-wagen.

In het boordboek vind je richtlijnen over wat te doen bij pech en ook het telefoonnummer van de bijstandscentrale die 24u/24 bereikbaar is. Blijf aub bij het voertuig tot de wegenwachter ter plaatse is en tot de panne is verholpen of het voertuig is weggesleept. Het callcenter zal je helpen om eventueel een andere wagen te vinden en zal - indien nodig - ook de volgende gebruiker op de hoogte brengen.

Mijn gebruikslimiet is bereikt, wat nu?

Je gebruikslimiet werd bereikt. Hierdoor kan je geen extra ritten meer reserveren. Wat wil dat zeggen?
Jouw gebruikslimiet = gereden onbetaalde ritten + schatting toekomstige reservaties + eventueel onbetaalde facturen + extra kosten (franchise, verkeersboete,...)
Je gebruikslimiet wordt niet automatisch gereset bij het begin van de maand. 

Wat kan je hieraan doen? Enkele mogelijkheden:

  • Je hebt nog openstaande facturen die moeten betaald worden. Kijk in Mycambio of alle facturen betaald werden. 
  • Je abonnementsformule is niet helemaal op jouw maat. Check met de klantendienst welke formule het beste bij je past. Upgrade nodig? Vraag je nieuwe tarief aan via de Mycambio en pas eventueel de financieringsbijdrage bij.
  • Je rijdt tijdelijk meer ritten of er zijn uitzonderlijk hoge kosten gepland voor je volgende factuur (bv. een verkeersboete, franchise,...) ? Dan koop je best cambio-credits aan. Voordat je een reservatie maakt, kan je via 'prijsinfo' (bij reservatie in de cambioApp) de kostprijs van je rit nakijken. We raden aan om meer credits aan te kopen dan nodig. De credits worden enkel gebruikt voor toekomstige ritten en wordt sowieso elke maand mee overgedragen, indien er budget over is. Meer info over cambio-credits.
Wat als mijn cambio-parkeerplaats bezet is?

Elke cambio-auto heeft een eigen gereserveerde parkeerplaats.  Die plek wordt vaak gevrijwaard door gebruik van een beugel die de plaats afsluit terwijl jij met de wagen de baan op bent. Zo ben je zeker van een vrije plek bij terugkomst. 

Je hebt bij je vertrek de beugel vergeten rechtzetten en nu heeft een niet-cambio-wagen je parkeerplaats ingenomen?
Parkeer de wagen in de buurt. Let er wel op dat je de wagen parkeert op een plaats waar dit is toegelaten volgens de verkeersregels en waar er binnen de 48u geen parkeerverbod is. Je mag de wagen niet parkeren op een andere cambio-standplaats.

De volgende gebruiker krijgt een sms-je en kan de precieze locatie van de wagen opzoeken in de cambioApp.

"Voorkomen is echter beter dan genezen". Let er dus steeds op de beugel recht te zetten bij vertrek aan de standplaats!

Wat moet ik doen bij een parkeerverbod?

Als je een parkeerverbod ziet aan de standplaats, moet je dit altijd melden aan het callcenter.

Gaat er een parkeerverbod binnen de 48u in? Dan mag je niet meer op deze plek parkeren (de takelkost of een interventie van cambio wordt doorgerekend aan de laatste gebruiker). Je bent immers niet zeker of de wagen na jou nog gebruikt wordt.

Wat moet je dan met de cambio-wagen?

Zoek een andere reglementaire, openbare parkeerplek voor de wagen, liefst zo dicht mogelijk bij de standplaats. Een andere cambio-standplaats of een privé-parking zijn niet toegelaten.
Hier kan je een overzicht vinden van alle parkeerrechten per stad.